Meten is weten
Inkoopscan
Wat koopt u in? Hoeveel? Bij wie? En hoeveel facturen komen er binnen? Met een inkoopanalyse krijgt u inzicht in uw inkoopkosten. Een mooie start voor een besparingstraject.
​
Een inkoopanalyse is een instrument dat informatie levert waarmee u uw inkoopbeleid kan toetsen en verbeteren. Het is een goede basis voor het opstarten van een besparingstraject. U ziet wat er wordt ingekocht, wat het inkoopvolume is, bij welke leveranciers u koopt en hoeveel facturen er binnenkomen. Daarnaast kunt u met behulp van de analyse beoordelen of de uitgaven passen bij het beleid en doelstellingen van uw school en het bestuur.
​
Breder perspectief
In de inkoopanalyse analyseren we een periode van drie jaar, zodat u ook inzicht krijgt in de ontwikkelingen op lange termijn. Omdat u ook keuzes maakt die losstaan van een inkoopstrategie, plaatsen we de uitkomsten van de analyse altijd in een breder perspectief.
​
Een inkoopscan bestaat uit twee onderdelen:
​
-
Kwantitatieve scan
Dit is de zogenaamde spendanalyse. Het is een onderzoek naar alle facturen van de afgelopen drie jaar. Onze informatie en rapportage is volledig gericht op de onderwijsomgeving. -
Kwalitatieve scan
Hierbij gaat het meer om de inrichting van de inkoopfunctie: de inkoopstructuur, inkoopvaardigheden en processen. Wij doen onderzoek naar uw inkoopsituatie, de risico’s en de mogelijkheden om meer met inkoop te doen.
​
Wat krijgt u van ons?
U krijgt van ons een rapport met aanbevelingen op het gebied van inkoopbeleid en -strategie. Bovendien komen we naar u toe voor een mondelinge toelichting van onze bevindingen.
​
In onderstaand overzicht zijn de uitgevoerde inkoopanalyses weergegeven: de toename van de kosten per leerling met 10% per jaar is substantieel:
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Kosten
We brengen onze leden een ledenvoordeel-tarief in rekening. De uiteindelijke kosten hangen af van de hoeveelheid en de kwaliteit van de data die u aanlevert. Ook specifieke wensen kunnen een rol spelen bij het bepalen van de kosten.
​
​
​
​
​
​